DE NATUURLIJKE COMBINATIE:

DIERENPORTRETTEN DOOR Pascale Martens

- Werkwijze -

Op 1 januari 1970 werd Pascale geboren in een gezin waar respect voor natuur en dieren vanzelfsprekend was. Creativiteit zat duidelijk in de genen met als gevolg dat de studierichting tuinarchitectuur werd aangevat. Na de studie startte Pascale en haar man een eigen zaak 'De Natuurlijke Combinatie' met ontwerpen en aanleggen van vooral landelijke tuinen als activiteit.

Het actief meehelpen in de afdeling tuinaanleg werd enkele jaren geleden een beetje teruggeschroefd. De vrij- gekomen tijd diende ingevuld te worden en op een dag besloot Pascale haar hond te schilderen op een stuk hout. Het resultaat viel mee en gretig begon ze andere dieren te portretteren. Aanvankelijk werd er geëxperimenteerd met acrylverf op hout zoals oude luikjes en planken. Ondertussen is ze ook actief op doek en werd olieverf ontdekt.

Pascale is een dierenliefhebber en bij gevolg moet ze niet veel moeite doen om onderwerpen te vinden, ook het feit dat ze landelijk woont is een bonus. De dieren fotografeert ze zelf en daarbij kijkt ze naar een sprekende blik of een aparte houding. Een foto roept al snel een bepaalde sfeer op bij haar en dat is dan de leidraad voor het werk. Kleur draagt daar uiteraard toe bij en daar komt dan haar voorliefde voor aardse kleuren tot uiting.
Af en toe kan ze het niet laten om een dier te portretteren met een menselijk trekje. Het doet ons even nadenken hoe wij met dieren omgaan in onze maatschappij.
Soms houden we ze als gezelschap of hobby, ze dienen als voedsel of gebruiksvoorwerp, we maken er speelgoed van en vaak zijn ze modegrillen. Helaas vervreemden we steeds meer van dieren en worden ze als vies beschouwd of we ontnemen hun eigenheid door ze extreem te vermenselijken.
De schilderijen accentueren hun schoonheid en puurheid, eenmaal aan onze muur worden ze naar waarde geschat! Uiteindelijk is het voor Pascale telkens weer genieten als een werk laag na laag tot leven komt.

Naast het schilderen van dieren worden er ondertussen ook dieren geboetseerd in klei. Een schets ligt aan de basis waarbij het al of niet combineren met andere materialen al aanwezig is. Dan gaat Pascale van start met de klei.

De juiste verhoudingen en uitdrukkingen worden aan de hand van fotomateriaal bijgestuurd. Expressie is net als bij de schilderwerken een sterk gegeven waardoor de sculpturen krachtig, ingetogen of speels worden. Na het droog- en bakproces worden de beeldjes op een rustieke wijze gepatineerd met aardse tinten. Het resulteert in een tijdloze impressie van een dier in gebakken klei met een uitgesproken karakter.